09 października 2022

Critical Forms

Individual exhibition "Critical Forms", DNA gallery, Wroclaw, Poland, 2015

 

Gaya Lastovjak - was born on October 30, 1987. "In her works, the author focuses on various aspects of human existence and all issues related to it. She's been exploring different kinds of environment to gain introspection into man's life."

It is worth paying attention to the formal "classification" of Gaya Lastovjak's works - it is safest to talk about "works". 
After all, these are not classic paintings - rather bas-reliefs. But on the other hand, they are also painted - even if it is white paint, the paint does not cover the entire surface uniformly. It creates a specific texture that takes away the value of smoothness and ideality of the sculptural surface. The translucent fragments of newspapers suggest paper mache, a non-precious and perishable material, perhaps like human life. The interpretation field is open. Here and there, the whiteness is broken by a colorful inclusion, raising the drama. It is interesting how much expression a work, practically devoid of color, can have, maybe this is what allows us to better focus on what the hand gestures and the facial expressions of Gaya Lastovjak's characters tell us.

As if in contrast to Gaya's thoroughly contemporary works, there is an antiques fair on the ground floor of the Skay Tower ...

 

Text author: gallblogonim

 

Indywidualna wystawa "Formy Krytyczne", galeria DNA, Wrocław, 2015

 

Gaya Lastovjak -urodziła się 30 października 1987 roku. "Autorka w każdej swojej pracy porusza wątek ludzki, absorbuje ją drugi człowiek i związane z nim zagadnienia, a obserwowanie rozlicznych środowisk stało się inicjacją do różnych dróg introspekcji."

Warto zwrócić uwagę na formalną "klasyfikację" dzieł Gayi Lastovjak - najbezpieczniej mówić jest o "pracach". Bo przecież nie są to klasyczne obrazy - raczej płaskorzeźby. Ale z drugiej strony opracowywane są także malarsko - nawet jeśli jest to biała farba, to owa farba nie pokrywa jednolicie całej powierzchni. Tworzy swoista fakturę odbierającą powierzchni rzeźbiarskiej walor gładkości, idealności. Prześwitujące fragmenty gazet sugerują paper mache, tworzywo nieszlachetne i nietrwałe, być może jak ludzkie życie. Pole interpretacji jest otwarte. Gdzieniegdzie biel przełamana jest barwną inkluzją, podnoszącą dramatyzm. To ciekawe, jak wiele wyrazu może mieć praca praktycznie pozbawiona koloru, może to właśnie pozwala lepiej skupić się na tym, co nam mówią gesty rąk, wyraz twarzy bohaterów płaskorzeźb Gayi Lastovjak.

Jakby dla kontrastu do na wskroś współczesnych prac Gayi, na parterze Skay Tower kiermasz antyków...

 

Autor tekstu: gallblogonim

 

       

                                                                            

 

 

 

       

 

                                                  

Gaya Lastovjak

 

Copyright © 2024 GAYA LASTOVJAK